افزایش تقاضا در بازار فلز سرخ

قیمت‌ آتی مس در بورس نیویورک حدود ۳۸/ ۴دلار به ازای هر پوند (واحد وزنی) پایین آمد؛ چرا که در هفته گذشته داده‌‌‌های PMI خدمات (شاخص مدیران خرید) چین منتشر شد که ناامیدکننده بود. با این حال، در بحبوحه کاهش محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا و استفاده از محرک‌‌‌های بیشتر در چین به‌عنوان مصرف‌کننده بزرگ این محصول، این انتظار وجود دارد که رشد قیمت جهانی فلز سرخ از سوی افزایش تقاضا حداقل در میان‌مدت حمایت می‌شود. به‌علاوه، این روزها سرمایه‌گذاران چینی امیدوارند که ایالات‌متحده تعرفه‌‌‌هایی را که دونالد ترامپ، رئیس‌‌‌جمهور سابق آمریکا نسبت به پکن وضع کرده بود، کاهش دهد. با این حال، در هفته اخیر برآیند بهای معاملاتی مس در بازارهای جهانی به میزان ۶۵/ ۲‌درصد افزایشی ارزیابی شد که با توجه به رشد بالغ بر ۵‌درصد نرخ این محصول در ماه گذشته، تداوم روند افزایش بهای این محصول قابل ترسیم است.

در بورس LME لندن نیز در ابتدای هفته، هر تن مس در معاملات نقدی با بهای ۹‌هزار و ۷۱۱دلار به ازای هر تن مبادله شد؛ آن هم در شرایطی که قراردادهای سه‌ماهه این فلز سرخ با نرخی نزدیک به بهای نقدی خود یعنی، ۹‌هزار و ۷۱۵دلار مورد دادوستد قرار گرفت. بررسی‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که موجودی انبارهای مس در این بورس کالایی از اواسط ماه مه با روند نزولی همراه شده و اکنون به ۱۴۰‌هزار و ۹۷۵تن رسیده است. به دلیل بازگشت بسیاری از مشاغل به شرایط عادی و مهار کرونا در اقصی‌نقاط جهان، این انتظار وجود دارد که تقاضای خرید مس افزایشی باشد که این امر به رشد بهای این محصول در آینده منتهی خواهد شد. به این ترتیب، چشم‌‌‌انداز معاملات مس در بازارهای جهانی از افزایش تقاضای این محصول حکایت دارد که با توجه به افت جدی موجودی انبارهای فلز سرخ، به رشد قیمت منتهی خواهد شد.

در تازه‌‌‌ترین اخبار از بازارهای جهانی، تقاضا برای مس در حالی صعودی است که دو کشور بزرگ تامین‌کننده مس دنیا با چالش‌‌‌هایی در مسیر عرضه مواجه هستند. به عبارت دقیق‌‌‌تر، مقامات شانگهای از پایان قرنطینه دوماهه در روز دوشنبه خبر دادند. کابینه چین روز سه‌‌‌شنبه بسته‌‌‌ای متشکل از ۳۳اقدام را که سیاست‌‌‌های مالی، سرمایه‌گذاری و صنعتی را پوشش می‌دهند، برای احیای اقتصاد پس از همه‌گیری ویروس کرونا منتشر کرد. این برنامه توسعه می‌‌‌تواند مصرف پایین‌دستی را افزایش دهد که به دلیل شیوع اخیر کووید-۱۹ برای ماه‌‌‌ها متوقف شد. این سیگنال افزایشی از سوی دولت چین، سبب رشد بهای مس شد و به دنبال آن، مس برای تحویل در جولای بیش از ۵‌درصد نسبت به قیمت‌های هفته گذشته خود افزایش بها داشت. به این ترتیب تقاضا برای مس در مسیر صعودی نوسان می‌کند.

در سمت عرضه نیز، تولید مس شیلی در ماه آوریل کاهش یافته است. در بیانیه‌‌‌ای که روز چهارشنبه هفته گذشته منتشر شد، مسوولان محیط‌زیست شیلی فرآیند تحریمی را علیه برخی از معادن مس این کشور ترتیب دادند. در همین حال، پرو، دومین تولیدکننده بزرگ مس جهان، از اعتراضات خشونت‌آمیز علیه معادن رنج می‌‌‌برد؛ زیرا مردم محلی خواهان منافع بیشتر از این صنعت هستند.


یکی از عرضه‌‌‌های کاتد مس بورس‌کالا با رقابت قیمتی معامله شد!

در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران نیز شاهد پیشی‌گرفتن تقاضای مس نسبت به عرضه هستیم که به ثبت رقابت قیمتی در این بازار به‌نسبت آرام منجر شده است. افزایش تقاضای سنتی در این بازار با شروع فصل تابستان در کنار روند نزولی بهای نیمایی ارز از جمله موارد رشد جذابیت خرید مس در بازار داخلی به شمار می‌رود که در کنار افزایش تقاضای صادراتی، التهاب معاملات این محصول را در هفته‌های اخیر رقم زده است.

مهسا پیرزاد در خصوص جریان بازار مس داخلی به «دنیای‌اقتصاد» گفت: داده‌‌‌های منتشرشده از سوی بورس‌کالای ایران از بروز رقابت قیمتی برای خرید این محصول حکایت دارد؛ چرا که طی چند هفته اخیر، حجم تقاضا نسبت به عرضه افزایشی بوده است. چشم‌‌‌انداز رشد قیمت‌های جهانی این فلز سرخ در کنار افت بهای نیمایی ارز و نزدیک شدن به فصل تابستان، از دلایل افزایش تقاضای مس به شمار می‌رود و دلیل التهاب رینگ فیزیکی این محصول در هفته‌‌‌های اخیر بوده که به ثبت رقابت‌‌‌های قیمتی، آن هم پس از مدت‌‌‌ها در این بازار منجر شده است. این روزها شاهد افزایش جذابیت صادراتی کاتد مس هستیم که می‌‌‌توان آن را دلیل دیگری برای رشد تقاضای این محصول عنوان کرد. به این ترتیب، مجموعه عوامل ذکرشده در بالا دست به دست هم داده و رشد تقاضای خرید کاتد مس از بورس‌کالا را رقم زده است. بنابراین با معامله این محصول، آن هم با نرخی بالاتر از قیمت پایه خود، انتظارات تورمی در بین اهالی این بازار ایجاد شده، همان‌طور که در سایر بازارهای موازی نیز شاهد این موضوع هستیم که در نهایت به تزریق التهاب به این بازار در بورس‌کالا منجر شده است.

وی افزود: در بازار جهانی مس نیز رشد قیمت این محصول مورد انتظار است؛ زیرا با کاهش موارد ابتلا به ویروس کرونا در اقصی‌نقاط جهان، رکود اقتصادی تا حد زیادی رفع شده است. از این رو رشد تقاضای مصرفی برای مس در کنار کاهش جدی موجودی انبارها، از مواردی است که افزایش بهای این محصول در بازارهای جهانی را رقم زده است. این کارشناس بازار مس، دورنمای قیمتی بازار جهانی مس را صعودی دانست و اظهار کرد: این روزها این فلز سرخ در محدوده مقاومتی خود نوسان نرخ را تجربه می‌کند و این انتظار وجود دارد که در بلندمدت، روند افزایش بهای کاتد مس ادامه یابد.