کاهش قیمت سنگ‌آهن

سنگ‌آهن کانال قیمتی ۸۰دلاری را ظرف روز ابتدایی هفته از دست داد و به این ترتیب پلتس، بهای هر تن از این محصول عیار ۶۲درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را در روز ۳۱اکتبر برابر ۵/ ۷۹دلار ارزیابی کرد. این رقم کف قیمت ۳۴ماهه این محصول بود. تقاضای ضعیف محصولات فولادی و همچنین چشم‌انداز منفی از استمرار این وضعیت دوعامل اصلی سقوط بهای سنگ‌آهن به کانال ۷۰دلاری بود.  بسیاری از واحدهای فولادی در چین متحمل زیان در تولید شده‌اند و در این شرایط به کاهش تولید تمایل دارند. در عین حال در این شرایط فولادسازان چینی خرید سنگ‌آهن با عیار پایین و نرخ ارزان را ترجیح می‌دهند تا به این ترتیب از میزان زیان خود بکاهند.


زغال‌سنگ بدون تغییر نرخ معامله شد

قیمت زغال‌سنگ کک‌شوی آسیا فوب استرالیا و همچنین قیمت زغال‌سنگ سی‌اف‌آر چین روز دوشنبه ۳۱اکتبر، بدون تغییر قیمتی از سوی پلتس اعلام شد. در شرایطی که تضعیف بازار جهانی محصولات فولادی به سقوط بهای سنگ‌آهن منجر شده است، احتمال اختلال در عرضه زغال‌سنگ کک‌شو از سوی استرالیا مانع عقبگرد قیمتی در این بازار است. به این ترتیب روز دوشنبه ۳۱اکتبر، پلتس بهای هر تن زغال فوب استرالیا را برابر ۵/ ۳۱۱دلار ارزیابی کرد. باران‌های موسمی در استرالیا می‌تواند تولید و حمل زغال در این کشور را دچار چالش و بازار جهانی زغال را با اختلال در عرضه روبه‌رو کند. همچنین پلتس، پریمیوم زغال‌سنگ کک‌شوی آسیا فوب سی‌اف‌آر چین را در این روز بدون تغییر برابر ۳۰۵دلار به‌ازای هر تن ارزیابی کرد. تغییر نرخی در بهای این محصول در روز ابتدایی هفته رقم نخورد؛ اما کاهش بهای محصولات فولادی در دنیا احتمال افت نرخ بیشتر در بازار این محصول را فراهم کرده است.


عقبگرد بهای میلگرد سریع‌تر از افت نرخ قراضه

قراضه آهن وارداتی ترکیه روز دوشنبه ۳۱اکتبر کاهش داشت و پلتس، بهای این محصول را با کاهش یک‌دلاری برابر ۳۵۶دلار به‌ازای هر تن ارزیابی کرد. فولادسازان ترکیه با تضعیف تقاضای جهانی و کاهش بیشتر حاشیه سود مواجه‌اند و از همین‌رو به افت تولید روی آورده‌اند. کاهش تقاضا زمینه افت بهای این محصول را فراهم کرده است؛ هرچند با توجه به مقاومت فروشندگان در برابر کاهش نرخ، عقبگرد قیمتی به‌آهستگی رخ می‌دهد.پلتس فاصله قیمتی میان میلگرد و قراضه وارداتی به ترکیه را در روز ۳۱اکتبر برابر ۲۹۹دلار ارزیابی کرد. این در حالی بود که این فاصله قیمتی روز ۲۸اکتبر برابر ۳۰۲دلار به‌ازای هر تن بود. با توجه به کاهش حاشیه سود فولادسازی در ترکیه، فعالان این صنعت انتظار دارند نرخ قراضه تا محدوده ۳۳۰ تا ۳۴۰دلار به‌ازای هر تن عقب‌نشینی کند.