افت بهای زغال‌‌‌سنگ

 تشدید تنش‌‌‌ها بین روسیه و اتحادیه اروپا به دلیل حمله نظامی این کشور به اوکراین، بهای زغال‌سنگ طبیعی را در سال‌جاری به‌شدت افزایش داد. همچنین نگرانی‌ها در مورد کمبود انرژی در اروپا در آغاز فصل‌‌‌ سرد سال به تداوم قیمت‌های بالا در این بازار کمک کرده است. حال اما با ظهور نشانه‌‌‌هایی مبنی بر اینکه ذخایر انرژی در اروپا و آسیا برای گذراندن فصل سرد سال کافی است، بهای این کانی سیاه کاهشی شده است. روز گذشته بهای زغال‌‌‌سنگ در بورس‌کالای آمریکا به بیش از ۳۸۶دلار به‌ازای هر تن رسید که از رکورد قیمتی این کانی در ابتدای ماه سپتامبر سال جاری بیش از ۱۸درصد کمتر است و حتی در برخی موارد بهای زغال‌سنگ مورد استفاده در نیروگاه‌‌‌های تولید برق به سطح قیمت‌های پیش از تهاجم روسیه به اوکراین رسیده است. دلیل عمده جهش قیمتی پس از جنگ بین این دو کشور، هجوم‌آوردن خریداران به بازار‌ها برای خرید انواع زغال‌‌‌سنگ به‌‌‌دلیل نگرانی از کمبود عرضه این کشورها بود. گرید‌‌‌ها که بیشتر مصرف‌کنندگان آن ژاپنی‌ها هستند، حدود ۱۷‌درصد کاهش قیمت ‌‌‌را به ثبت رساندند. همچنین به گزارش آرگوس، قیمت زغال‌‌‌سنگ صادراتی ایتالیا که کشورهایی همچون هند بیشتر خریدار آن هستند، کاهشی شد.


آیا اروپا می‌تواند زمستان را سپری کند؟

واردات زغال‌سنگ اروپا برای ماه سپتامبر حدود ۸میلیون تن بوده که ۳۶‌درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. بزرگ‌ترین تامین‌کننده اروپا در ماه سپتامبر کشور کلمبیا بوده که حدود ۵/ ۲میلیون تن محموله به این ناحیه صادر کرده و جایگزین روسیه شده است. از ماه سپتامبر تاکنون واردات گاز طبیعی از طریق خطوط لوله نورداستریم به اروپا کاملا متوقف شده است. باوجود ممنوعیت واردات زغال‌سنگ از روسیه، احتمال اینکه این قاره محموله‌‌‌های بیشتری را از برخی نواحی همچون آسیا وارد کند افزایش می‌‌‌یابد. البته ممکن است صادرات زغال‌‌‌سنگ قاره آمریکا برای تامین نیاز اروپا در فصل سرد سال افزایش یابد.

باوجود اینکه اروپا درحال آماده‌سازی خود برای زمستان است، هنوز خطراتی درحوزه تامین انرژی این قاره وجود دارد. به عقیده کارشناسان، قاره سبز باید در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند و به دنبال منابع کشورهایی غیر از روسیه باشد و اگر در زمستان دمای هوای ملایم باشد می‌‌‌تواند این بحران را پشت سر بگذارد. البته اگر با تمام این اوصاف اروپا بتواند این زمستان را پشت سر بگذارد، در سال آینده با چالش کاهش ذخایر گازی مواجه خواهد شد و نمی‌‌‌تواند به هدف این اتحادیه که ذخیره حدود ۸۰‌درصد از ظرفیت است برسد.


تشدید بحران آلودگی در جهان

درست است که در بحبوحه بحران کمبود گاز طبیعی زغال‌‌‌سنگ نجات‌بخش صنایع و کشورها بوده است؛ اما به‌‌‌نظر می‌رسد مصرف بی‌‌‌رویه و جایگزینی این سوخت کثیف با سایر انرژی‌‌‌ها پیامد‌‌‌های مخاطره‌آمیز دیگری نیز داشته است. طبق مطالعه سازمان ارجوالد، افزایش مصرف زغال‌‌‌سنگ می‌‌‌تواند آسیب‌‌‌های جبران‌ناپذیری به گرمایش جهانی بزند. طبق گزارش‌های این نهاد همزمان با افزایش گرمایش جهانی، صنعت زغال‌سنگ به رهبری چین در حال گسترش است. دانشمندان نیز معتقدند باوجود افزایش مصرف زغال‌سنگ در دنیا امیدی به تحقق هدف کاهش دمای جهانی به میزان ۵/ ۱درجه سلسیوس وجود ندارد. همچنین در کنفرانس هواشناسی سازمان ملل اعلام شد با وجود افزایش سرمایه‌گذاری در صنایعی که با زغال‌‌‌سنگ کار می‌کنند، این امکان وجود دارد که دمای هوا بیش از دوبرابر میزان پیش‌بینی‌شده افزایش یابد که این امر نیز موجب غیرقابل سکونت شدن بخش گسترده‌ای از مناطق کره‌زمین خواهد شد. در حال حاضر دولت‌‌‌ها موافق استفاده از زغال‌‌‌سنگ هستند که این امر موجب تشدید وخامت مساله می‌شود. طبق آمار منتشرشده از بلومبرگ، در ۹ماه ابتدایی سال میلادی جاری، بانک‌ها حدود ۲۶میلیون دلار به صنعت زغال‌‌‌سنگ به صورت وام و اوراق قرضه کمک کرده‌‌‌اند که ۳۶‌درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. اوربانک چین در صدر لیست وام‌‌‌دهندگان به این صنعت قرار دارد.