استخراج پنج میلیون تن ماده معدنی در چهارمحال و بختیاری

در استان ۱۵۲ معدن وجود دارد که از این تعداد ۱۳۴ معدن فعال و از آن هشت ماده معدنی شامل سنگ تزئیینی، ساختمان، مواد اولیه سیمان، گچ و شن و ماسه، سیلیس، خاک نسوز و دولومیت استخراج می شود. وی ادامه داد: در سال گذشته ۲۳ درصد پروانه های بهره برداری استان در حوزه صنایع معدنی بود اما با این وجود ۵۷ درصد حجم سرمایه گذاری در حوزه صمت استان مربوط به سرمایه گذاری صنایع معدنی به ثبت رسید.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: همچنین وصل حقوق دولتی معدن در استان در سال گذشته در حدود ۱۴۰ میلیارد ریال بوده است با اشاره به اکتشاف های انجام شده در حوزه معادن استان طی سال گذشته، تصریح کرد: ۲ پهنه در خانمیرزا و لردگان در استان برای کشف فسفات و سلستین از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران تعریف شد. همچنین ۲ زیر پهنه در شمال استان برای اکتشاف طلا و مس تعریف شد که اکتشاف اولیه حاکی از آن بود که عیار این معادن اقتصادی نیست اما با این وجود درخواست اکتشاف تکمیلی داده ایم.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری، امکان سنجی تولید کاغذ از سنگ را از دیگر برنامه های استان در حوزه معادن عنوان کرد و گفت: این طرح در حال حاضر در دست بررسی است و نتایج آن بزودی اعلام می شود.

 در سال گذشته با برگزاری یک مزایده ۱۱ معدن غیرفعال در استان تعیین تکلیف و پروانه بهره برداری برای آن صادر شد.ب