اتاق مشترک بازرگانی ایران و عربستان

کیوان کاشفی عضو هیات رییسه اتاق ایران عادی‌سازی روابط ایران و عربستان را اصلی‌ترین مسئله سیاسی و اقتصادی کشور طی یک ماه اخیر عنوان کرد و گفت: بخش خصوصی از این تعامل سازنده و مثبت بسیار استقبال می‌کند. وی در هشتاد و دومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کرمانشاه، این تصمیم سیاسی که نتایج آن بر اقتصاد کشور بسیار مثبت بوده را سازوکاری مفید دانست و ابراز امیدواری کرد: این تعاملات مثبت با کشورهای مختلف ادامه یابد.

رییس اتاق کرمانشاه، برگشت آرامش به بازارهای مالی از جمله ارز و طلا و ثبات در این بازارها را دستاورد مثبت عادی‌سازی روابط ایران و عربستان دانست و خاطرنشان کرد: این امر نشان می‌دهد تصمیمات درست سیاسی تا چه اندازه می‌تواند بر اقتصاد کشور اثر بگذارد. کاشفی، با اشاره به اینکه ایران و عربستان، دو کشور بزرگ و مهم منطقه هستند، اظهار کرد: همکاری سیاسی و اقتصادی دو کشور زمینه‌ساز ثبات در منطقه است.

او با بیان اینکه بخش خصوصی نیز از هم‌اکنون اقدامات لازم را برای تعاملات اقتصادی با عربستان آغاز کرده، ادامه داد: برنامه‌ریزی لازم از سوی اتاق ایران برای تعامل اقتصادی با عربستان و اتاق بازرگانی این کشور آغاز شده است.

عضو هیات رییسه اتاق ایران با بیان اینکه عربستان از معدود کشورهای منطقه است که با آن اتاق بازرگانی مشترک نداریم، گفت: با پیگیری اتاق ایران به‌زودی اتاق مشترک بازرگانی دو کشور راه‌اندازی می‌شود و گام مفید برای پیش‌برد اهداف اقتصادی ایران و عربستان خواهد بود. کاشفی تصریح کرد: همچنین برنامه داریم بلافاصله بعد از بازگشایی سفارتخانه‌ها و مستقر شدن سفیران دو کشور، تبادلات هیات‌های تجاری را آغاز کنیم. او ادامه داد: عربستان سعودی، اقتصاد بزرگی است که تاکنون آنطور که باید از ظرفیت آن استفاده نشده است؛ به‌گونه‌ای که اوج تعاملات با عربستان در سال ۱۳۹۱ بود که ارزش آن از ۲۰۰ میلیون دلار فراتر نمی‌رفت.

عضو هیات رییسه اتاق ایران از ظرفیت تراز تجاری ۳۰۰ میلیارد دلاری عربستان یاد کرد که می‌تواند طی سال‌های آتی بازار حداقل دو، تا سه میلیارد دلاری را پیش روی ایران قرار دهد. به گفته کاشفی، دو کشور در زمینه‌های مختلف نفت، گاز، پتروشیمی، دانش‌بنیان و ... زمینه همکاری فراوانی دارند و باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.