ورق چرب

گل ورق گالوانیزه

هرچه گل یک ورق کمتر باشد کیفیت آن بالاتر است و از نظر محیط زیستی مناسب تر است. به طوری که در آینده تمامی کارخانجات موظف هستند ورق بدون گل تولید کنند که برای حفظ محیط زیست مناسب تر باشد. گالوانیزه یا ورق گالوانیزه در طی یک فرآیند نورد گرم از طریق ایجاد یک لایه سطحی فلز بر روی ورق­ های فولادی و آهنی ایجاد می­گردد. محصول نهایی این فرآیند ورق فلزی محافظ در برابر انواع آسیب دیدگی، خوردگی و خراشیدگی می­باشد. در طی فرآیند گالوانیزاسیون ورقه­ های آهنی وانی از فلز روی غوطه ور می­شود و یک لایه محافظ بر روی سطح فلز ایجاد می­شود. به همین دلیل مزیت ورق گالوانیزه نسبت به سایر ورق­ های فولادی داشتن مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و خوردگی می­باشد. در ورق های گالوانیزه فلز روی به عنوان یک محافظ از خوردگی و اکسید شدن ورق آهن جلوگیری می­کند. هرچه فلز روی استفاده شده در سطح ورق بیشتر باشد ورق و درنهایت مقاومت ورق در برابر عوامل محیطی مانند زنگ زدگی و خوردگی بیشتر است.


ورق¬های گالوانیزه چرب

ورق های گالوانیزه چرب، بهترین انتخاب در مناطق با رطوبت بالا، ورق روغنی از جنس فولاد می­باشد که در مجاورت رطوبت زنگ زده و خورده می­شوند. در برخی کشور­هایی مانند کشور برزیل و کشورهایی که رطوبت هوای آن بالا می­ باشد تولید ورق گالوانیزه روغنی بیشتر رواج دارد. ورق ­های گالوانیزه در واقع همان ورق­ های روغنی هستند که سطح آن ها به منظور جلوگیری از خوردگی با یک لایه فلز روی پوشانده می شود و همین امر جلای چرب به آن می­ دهد. در واقع گالوانیزاسیون ورق روغنی دوام و استحکام ورق­ها را بالا می برد و سدی است که در برابر عناصر خورنده از فلز پایه محافظت می­کند. و همین موضوع باعث تولید ورق های گالوانیزه چرب در برخی مناطق می شود.


جلوگیری از زنگ زدگی فولاد

به طور کلی برای جلوگیری از زنگ زدگی فلز از دو روش استفاده می­شود.

روش 1) جایگزینی فولاد با فلزی که در معرض رطوبت خوردگی نداشته باشد.

روش 2) فولاد را با یک مانع فیزیکی پوشانده تا از واکنش آب با آهن جلوگیری شود.


روش اول: جایگزین کردن فولاد با یک فلز ضد زنگ

این روش برای جلوگیری از خوردگی فولاد، جایگرین کردن آن با انواع فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم است؛ اما این کار از لحاظ اقتصادی منطقی نیست چرا که آلومینیوم گران تر از فولاد بوده و فولاد ضد زنگ هم بسیار گران تر از آلومینیوم است.


روش دوم: روش های مختلف گالوانیزه کردن فولاد

برای گالوانیزه کردن ورق­ های فولادی رو روش گرم و سرد وجود دارد که گالوانیزه گرم متداول تر است. گالوانیزه گرم نوعی پوشش دهی روی است که با عبور ورق فولادی از داخل یک حمام مذاب با دمایی حدود 860 درجه  فارنهایت شکل می­گیرد. روی مایع به آهن موجود در فولاد پیوند خورده و یک لایه محافظتی در دو طرف ورق ایجاد می­کند. سپس ورق فولادی را می­چرخانند تا پوشش روی پوسته پوسته نشود و چسبندگی بهتری به سطح ورق داشته باشد. درگالوانیزه ورق روغنی به روش گرم، آلیاژی از فلز پایه و روی تشکیل شده است. پس از بیرون آمدن فلز از حمام، در معرض هوا واکنش نشان داده و روی خالص با اکسیژن مخلوط شده و اکسید روی ایجاد می­کند. اکسید روی بیشتر به دی اکسید کربن واکنش می­دهد و همین لایه پوشش محافظ نهایی روی ورق روغنی خواهد بود.


مراحل گالوانیزه کردن ورق روغنی

فولاد در محلول چرب زدایی تمیز می­شود، پس از چربی زدایی فولاد برای اسید شویی در یک مخزن اسید سولفوریک گرم قرار می­دهند. سپس در مرحله فلاکس زنی ابتدا فولاد برای جداسازی اکسید­های باقی مانده در محلولی از کلرید روی – آمونیوم غوطه ور می شود. و سپس یک پوشش محافظ نازک روی سطح قرار می گیرد که از اکسید شدن مجدد فولاد قبل از گالوانیزه کردن جلوگیری می­کند. در نهایت فولاد تمیز شده در حمامی از روی مذاب غوطه ور گالوانیزه می­شود.

مزایای گالوانیزاسیون به روش گرم

لایه محافظ ضخیم

مقاومت بیشتر در برابر خورندگی و زنگ زدگی

مقرون به صرفه

سهولت انجام

ورق­ های گالوانیزه موجود در بازار از لحاظ روش تولید، ضخامت لایه روی و ظاهر با یکدیگر متفاوت هستند. و به همین دلیل از نظر کاربری متفاوت هستند. ورق گالوانیزه به روش گرم به دلیل مقاومت بیشتر در فضا­های باز یا فضاهایی که رطوبت آن بالا می باشد و دارای آب و هوای مرطوب هستند و خطر زنگ زدگی بسیار بیشتر وجود دارد بیشترین کاربرد را دارد. جلای روغنی و چرب ورق های گالوانیزه چرب در واقع به خاطر لایه محافظتی ورق ها برای محافظت بیشتر فلز پایه این ورق­ها می باشد. ورق­ های گالوانیزه بیش از 50 سال دوام دارند.


کلمات کلیدی:نبشی فولادی، ورق روغنی، ورق مبارکه اصفهان، ورق فولادی، میلگرد اصفهان، پروفیل اصفهان، ورق کاویان، تیرآهن ذوب آهن، هاش ذوب آهن، ورق گالوانیزه، ناودانی اروپایی