veq

ورق فولادی یا ورق سیاه محصولی است که تقریبا در اکثر صنایع به عنوان ماده اولیه مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول علاوه بر اینکه در صنایع مادر مانند صنایع ساخت لوله، نبشی، ناودانی، انواع پروفیل و… مورد استفاده قرار می گیرد از آن در ساخت لوازم خانگی، سقف، خودرو، کشتی های غول پیکر، درب یا قوطی نوشابه و خیلی موارد دیگر استفاده می کنند. ورق فولادی به شیوه نورد گرم و از شمش تخت ساخته می شود. شیوه تولید این محصولات در واحدهای صنعتی به دو صورت گرم و سرد بوده در صورتیکه همگی از استانداردهای واحدی در تولید پیروی می کنند. معمولا استانداردهای به کار رفته در ساخت این محصولات دو نوع ST52 و ST37 می باشد.

فولاد به کار برده در ساخت ورق از دو نوع فولاد A36 و A1011 استفاده می کنند. از تفاوت های این دو نوع فولاد می توان به قابلیت جوشکاری بالای A36 و استحکام بالای A1011 اشاره کرد.

ورق سیاه ( نورد گرم ) از لحاظ فنی، ضخامت کم در عین حال استحکام بالای آن است که همین دو عامل باعث استفاده گسترده از این محصول در اغلب صنایع شده است. ورق های موجود در بازار آهن آلات ایران از دو طریق داخلی و خارجی تامین می گردد که ورق های وارداتی شامل ورق فولادی اوکراین، چین، روسیه و کره جنوبی و ورق های داخلی شامل تولیدات کارخانجات زیر می شود.

1-        کارخانه فولاد مبارکه اصفهان

محصولات عرضه شده:

1.        ورق رنگی فولاد مبارکه

2.        ورق قلع اندود فولاد مبارکه

3.        ورق آجدار فولاد مبارکه

4.        ورق گالوانیزه فولاد مبارکه

2-        فولاد اکسین خوزستان

3-        فولاد کاویان

4-        فولاد گیلان

و نهایتاً:

فولاد هرمزگان جنوب، صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان، فولاد سفید دشت چهارمحال بختیاری، ورق خودرو چهارمحال و بختیاری، فولاد امیرکبیر کاشان، فلز تدارک، توکا فولاد