folad

در ابتدا منظور از این کلمه ورق هایی است که توسط کارخانه فولاد مبارکه اصفهان تولید می شوند، این کارخانه که حدود 40 سال از ساخت آن می گذرد در یکی از شهرهای جنوب زرین شهر یعنی شهر مبارکه در استان اصفهان واقع شده است. این شرکت به عنوان بزرگترین شرکت خصوصی صنعتی و همچنین بزرگترین کارخانه تولید فولاد در ایران شناخته می شود. حدود نیمی از فولاد مورد نیاز ایران یعنی 50 درصد از محصولات فولادی موجود در بازار توسط کارخانه فولاد مبارکه اصفهان تولید می شود.  همچنین این شرکت در حال حاضر به کشورهای متعددی محصولات خود را صادر می کند و ظرفیت صادر کردن محصولات فولادی را به بیش از 38 کشور جهان دارد.


 کاربردهای محصولات فولادی و ورق های مبارکه در صنایع مختلف:

1- صنعت لوله سازی

2- صنعت ساخت پروفیل

3- صنعت ساخت محصولات فلزی سبک و سنگین

4- صنعت نفت, پتروشیمی, گاز

5- صنعت خودرو سازی

6- صنعت ساختمان سازی

7- صنعت کشتی سازی و مناطق دریایی

8- صنعت تجهیزات صنعتی و لوازم خانگی

9- صنعت ساخت مخزن های تحت فشار


انواع ورق:

ورق سیاه مبارکه : این ورق بدین علت به ورق سیاه مشهور است که در هنگام ساخت، اجزای تشکیل‌دهنده آن در دماهای بالا تحت حرارت شدید ذوب می‌شوند و رنگ آنها مایل به مات هست. همچنین آثار زنگ زدگی موجود در آن موجب شده تا حالت براقی که در ورق‌های گالوانیزه یا ورق‌های روغنی وجود دارد، در آن دیده نشود و از این رو به آن ورق سیاه می‌گویند. ورق سیاه به نام ورق فولادی نورد گرم نیز شناخته می‌شود.

ورق سیاه فولاد مبارکه را می‌توان از جمله ورق‌های فولادی پرتقاضا در بازار آهن ایران دانست. تولید این ورق معمولاً به شکل رول انجام می‌گیرد و به صورت لایه‌های در هم پیچیده به بازار عرضه می‌شود. گاهی اوقات عرضه این ورق‌ها به شکل شیت نیز انجام می‌شود. ورق های سیاه که با ضخامت 2 تا 6 میلی متر در کارخانه مبارکه تولید می شوند کاربردهای زیادی در صنایع دارند و به عنوان ماده اولیه برای ساخت بسیاری از محصولات فولادی مورد استفاده قرار می گیرند. ورق سیاه مبارکه در صنایعی مانند ساختمان سازی, مخزن سازی, خودرو سازی, ساخت آبگرمکن و… کاربرد دارند.


ورق برشی فولاد مبارکه

ورق‌های برشی از ورق‌های پرکاربرد فولاد مبارکه هستند که با فناوری خاصی برش داده می‌شوند. ورق‌های این نوع به صورت شیت به بازار عرضه می‌شوند و شناسایی آنها اغلب با دو شاخص ST37 و ST52 صورت می‌گیرد. ورق‌های با ضخامت بیشتر با دستگاه هوا و ورق‌های با ضخامت کمتر با گیوتین برش داده می‌شوند. در صورتی که نیاز به برش ورق با دقت بالا باشد، دستگاه پلاسما یا CNC انتخاب مناسبی است.


ورق اسید شویی فولاد مبارکه

ورق اسید شویی یکی دیگر از ورق‌های تولیدی فولاد مبارکه است که مطابق استانداردهای DIN 1614 و BS EN 10111 تولید می‌شود. ساخت این ورق در گریدهای StW24، RRStW23، STW22 انجام می‌گیرد. ورق اسید شویی را با غوطه‌ور کردن ورق سیاه در مواد اسیدی و روغن کاری به دست می‌آورند.

ورق‌های اسید شویی شرکت فولاد مبارکه در ضخامت‌های 2 تا 5 میلی‌متر و در عرض‌های 1 و 25/1 متر تولید می‌شوند. از این ورق‌ها در اتومبیل‌سازی و ساخت لوازم خانگی استفاده می‌شود.


ورق روغنی فولاد مبارکه

ورق روغنی که آن را با نام ورق نورد سرد نیز می‌شناسند، طبق استانداردهای DIN 1623 و BS EN 10130 و گریدهای ST12 و DC01 تولید می‌شود. ورق روغنی ضخامت پایینی دارد و اغلب به صورت رول تولید می‌شود.

گرید ST12 را ورق روغنی معمولی، گرید ST13 را ورق روغنی نیمه کشش و گرید ST14 را ورق روغنی فوق کشش نیز می‌نامند. این ورق‌ها ضخامتی بین 3/0 تا 3 میلی‌متر دارند و عرض آنها 1 و 25/1 متر است.


ورق رنگی : این ورق ها با استفاده از ورق های گالوانیزه ساخته میشوند و مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی دارند. از این ورق ها برای ساخت انواع سقف ها, لوازم خانگی و… مورد استفاده قرار می گیرد.


ورق گالوانیزه : این ورق ها که دارای روکش روی هستند مقاومت و استحکام خیلی بالایی دارند و در برابر پوسیدگی مقاوم هستند. ورق های گالوانیزه مبارکه شامل سه گرید A526, A527 و A528 هستند که از فولاد گالوانیزه تشکیل شده است. بعد از اینکه چربی زدایی از سطح فولاد انجام گرفت و مراحل تصفیه شیمیایی آن به پایان رسید، با قرار دادن پوششی ارگانیک روی آن ورق رنگی به وجود می‌آید. پوشش فلز می‌تواند با رنگ‌های مختلفی صورت گیرد. ورق رنگی فولاد مبارکه در رنگ‌های آبی، قرمز، سبز، نارنجی، سفید، قهوه‌ای و ... و در ضخامت‌های 5/0 و 6/0 به وفور تولید می‌شود.


ورق آجدار : این ورق ها که از انواع ورق های گرم هستند بر روی سطح خود برجستگی هایی دارند و جوش پذیری خیلی بالایی دارند. ورق های آجدار فولاد مبارکه با طرح بادامی لبه پهن تولید می شوند.


ورق قلع اندود : این نوع ورق ها هم به شکل نورد گرم و هم نورد سرد در فولاد مبارکه تولید می شوند و ضخامتی بین 0.18 تا 16 میلی متر دارند. ورق‌های قلع‌اندود، پوششی از قلع دارند. این پوشش موجب می‌شود که ورق خاصیت ضد زنگ پیدا کند و در برابر فرسایش نیز مقاومت بیشتری داشته باشد. فولاد مبارکه از روش الکترولیت برای تولید ورق‌های قلع‌اندود خود استفاده می‌کند. تولید ورق‌های قلع‌اندود به روش الکترولیت به این صورت است که ابتدا فولاد در آب و اسید به خوبی شسته می‌شود تا چربی‌های آن از بین بروند. در مرحله بعد سطح ورق با قلع پوشش داده می‌شود و بعد از آن این پوشش تحت حرارت قرار می‌گیرد. در اثر حرارت دیدن، پوشش گرم شده و بعد آن را به یک باره سرد می‌کنند. ورق‌های قلعی با استانداردهای EN آلمان، DIN EN 1012197، ASTM 623 و ... تولید می‌گردند.      


ورق گالوانیزه فولاد مبارکه : از جمله ورق‌های که خاصیت ضد زنگ دارد. همین ویژگی آن را برای استفاده در محیط‌ های مرطوب مناسب می‌کند. ساختمان‌هایی که در معرض خطراتی از جمله طوفان و باران‌های شدید و طولانی مدت هستند، می‌توانند به خوبی با این ورق پوشش داده شوند تا از خوردگی آنها جلوگیری شود. این ورق همانند ورق استیل خاصیت ضد زنگ دارد، در حالی که قیمت آن بسیار مناسب‌تر از استیل است.


استانداردها:

ورق مبارکه اصفهان بر اساس استانداردهای بین المللی تولید می شود. برخی از این استانداردها شامل DIN۱۷۱۰۰, DIN۱۶۱۴, DIN۱۷۱۵۵, EN۱۰۱۳۰ و JIS۳۱۳ هستند.


میتوانید قیمت ورق مبارکه اصفهان را در سایت آهن نت مشاهده کنید..