پروفیل ناودارنی فولاد خرید ورق گالوانیزه قیمت  آهن نبشی  میلگرد  قیمت تیرآهن قیمت روز میلگرد امروز آنلاین  قیمت سیم خاردار

نبشی چیست ؟ انواع نبشی

نبشی چیست : پروفیلی که سطح مقطع آن دو ضلع عمود بر هم باشد نبشی نام دارد که در سازه های متفاوت استفاده می شود. این مقطع یکی از مهم ترین مصالح و پروفیل های ساختمانی است که به شکل مرکب و منفرد در پروژه های عمرانی, ساختمانی و صنعتی استفاده می گردد. علاوه بر این می توان از به صورت ترکیبی و با استفاده از وسایل و سازه های دیگر استفاده نمود.

 

انواع نبشی

 

نبشی ها از لحاظ نوع تولید به دو نوع تقسیم می شوند:

  • نبشی پرسی
  • نبشی فابریک

نبشی ها از لحاظ نوع ظاهری به دونوع تقسیم می شوند:

  • نبشی بال مساوی
  • نبشی بال نامساوی

نبشی پرسی چیست :

این نوع نبشی را از یک ورق با طول ۶ متر که از وسط عرض ورق خم شده است می سازند وبه آن شکل می دهند این بدین معنی است که ماهیت اولیه این نوع نبشی از ورق فولادی است.


نبشی پرسی

نبشی فابریک چیست :

این نوع نبشی ازهمان ابتدای فرآیند تولید به شکل نبشی از خط تولید خارج می گردد .
از لحاظ شکل ظاهری نیز نبشی ها را طبقه بندی می کنند که بر اساس این دسته بندی نبشی های را به دو نوع نبشی بال مساوی و نبشی بال نامساوی تقسیم می کنند که از ظاهرشان می توان متوجه تفاوت بین آنها شد.


نبشی فابریک

 

نبشی بال مساوی:

نبشی را در نقشه های ساختمانی با حرف انگلیسی ال ( L ) نشان می دهند واگر بال مساوی باشد پس از حرف L سایز بال را درج می کنند به عنوان مثال L200 یعنی نبشی های بال مساوی با اندازه بال 200 میلیمتر نشان می دهند.

نبشی اسپیرال چیست ؟

نوعی از نبشی با بال مساوی سبک که از سایز ۲۰*۲۰*۲ تا ۵۰*۵۰*۵ تولید می شود. در بازار، نبشی اسپیرال با عنوان گرم نورد دیده ی بال مساوی شناخته می شوند.

 


نبشی بال مساوی

نبشی بال نامساوی :

در این میان نبشی های نامساوی از جمله مقاطعی هستند که در صنایع خاص و ویژه ای به کار می روند که به هر دلیل، امکان استفاده از نبشی های متداول و یا اصطلاحا مساوی (L) وجود نداشته باشد و تنها راه حل استفاده از نبشی های نامساوی است. نبشی های نامساوی در ابعاد و ضخامت های مختلف موجود است، برای آگاهی از لیست ابعاد موجود با ما تماس حاصل فرمایید. انواع نبشی استیل، نبشی آهن و همینطور نبشی نامساوی در تمام ابعادهای استاندارد و پرکاربرد. نبشی نامساوی با متریال های مختلف اعم از؛ ST52 ، ST37 و ST44 تولید و عرضه می شوند. اگر بال ها نامساوی باشند در نقشه سایز هر دو بال به صورت ضرب کنار هم درج می شود مثل L200*100 یعنی نبشی بال نامساوی که یک بال آن 200 میلیمتر و یک بال آن 100 میلیمتر است.


نبشی بال نامساوی

کاربرد نبشی

نبشی یکی از مهمترین مقاطعی است که درساختمان سازی و صنعت نبشی استفاده می شود نبشی کاربردهای متنوعی دارد که از جمله این کاربردها می توان به کاربرد در عضو بادبندی , ساخت خرپا , سازه های LSF دکل های انتقال نیرو وانواع قاب های فلزی به کار رفته در ماشین آلات و تجهیزات صنعتی اشاره نمود. در این مقاله به بررسی نحوه اتصال نبشی به عضو اتصال پرداخته شده است با توجه به طرح ارایه شده توسط مهندسین نبشی ها را بصورت شاخه و خرد شده ( نبشی لقمه) بکار می برند.
به طور معمول ازنبشی های با سایز ۵۰ تا ۱۵۰ میلیمتر جهت متصل نمودن های پل ها به ستون ها , تیر آهن ها به بیم های باربر, ستون ها به صفحات درفونداسیون در ساختمان سازی و در صنعت استفاده می کنند افزون بر موارد فوق در ساخت ستون و همینطور خرپا استفاده می شود. در برخی سازه ها دیگر مثل سازه های مرتبط به آسانسورها از نبشی های خرد شده استفاده می شود که با عنوان نبشی لقمه شناخته می شوند.

در سقف های کرمیت برای بال بالایی تیرچه نبشی, تسمه یا ناودانی بکاربرده می شود و در درون بتن پوششی قرار می گیرد. گر چه استفاده از نبشی رایج تر است.

برای اتصالات ساده در سازه از نبشی استفاده می کنند انواع اتصال ساده عبارتند از : اتصال نبشی جان , اتصال با نبشی نشیمنی ( تقویت نشده ) و ( تقویت شده ) , اتصال نیم گیردار ( نیم صلب ) اتصال گیردار ( صلب ) وغیره …. .

عضو اتصال در این مقاله سپری در نظر گرفته شده است . این مدل سازی با استفاده از نرم افزار اجزای محدودی ABAQUS انجام گرفته است و در آن ظرفیت باربری نبشی در حالت های مختلف اتصال بررسی شده و نتایج به دست آمده, با نتایج محاسبات آیین نامه ای ظرفیت باربری تک نبشی به روش های LRFD و ASD مقایسه گشته است.یافتن بهینه ترین حالت اتصال و استفاده از آن باعث افزایش ضریب اطمینان میگردد و به این ترتیب ایمنی سازه ها بدون افزایش اندازه مقاطع وتنها با استفاده از فرم بهینه اتصال افزایش خواهد یافت . از سوی دیگر دراین مقاله,نقاط تمرکز تنش نیز برای هر حالت اتصال معرفی شده اند .

با شناسایی نواحی این نقاط پر تنش و تقویت این محل ها, میتوان بدون افزایش اندازه مقاطع, ایمنی سازه را با هزینه ای بسیار ناچیز افزایش داد . بهینه ترین حالت اتصال , حالتی است که در آن ورق اتصال با هر یک از بال های نبشی , یک زاویه 54 درجه بسازد و ورق ها به گونه ای قرار گیرند که مراکز ثقل نبشی و ورق های اتصال همراستا با یکدیگر و بر روی یک خط فرضی استقرار یابند.

در سازه های متعارف فولادی, اتصالات تیر به ستون معمولا با فرض صلب کامل یا مفصل ایده آل طراحی می شوند, اما بیشتر اتصالات واقعی تیر به ستون , رفتاری مشابه اتصالات نیمه صلب دارند. یکی از انواع اتصالات متداول در سازه های فولادی, اتصال یا نبشی جان و ورق جان می باشد که در صورت تقویت نبشی یا ورق اتصال, اتصال از نوع ساده به سمت اتصال نیمه صلب سوق پیدا می کند. در این تحقیق به منظور بررسی و مقایسه رفتار غیر خطی اتصال با نبشی جان و ورق جان 8 نوع مختلف از این دو نوع اتصال, به روش اجزا محدود با استفاده از نرم افزار ANSYS, آنالیز شده اند. تغییر شکل اجزای اتصال و توزیع تنش ها و همچنین تاثیر پارامترهای همچون ضخامت ورق و ابعاد عضو اتصال در درجه گیرداری اتصال مورد بررسی قرار گرفته است.

 

نبشی کشی ساختمان چیست؟

برای جلوگیری از ریزش یا سقوط دیوارهای سفالی ساختمان بتن آرمه یا فولادی دیوارهای بدون نما و دیوارهای نمادار را باید به طرز مناسبی نبشی کشی کرد. عدم نبشی کشی دیوارهای نما دار و دیوارهای بدون نما از اشکالات اجرایی دیگر رایج ساختمانهای بتنی می باشد.


نبشی کشی ساختمان

نبشی لقمه چیست؟

در برخی سازه ها مانند سازه های مربوط به آسانسورها نبشی های خرد شده مورد استفاده قرار می گیرند که اصطلاحا نبشی لقمه گفته می شود.

 

مشخصات نبشی

نبشی ها را با بر اساس دو شاخصه ی طول بال ها و ضخامت بال ها شناسایی می کنند. به این صورت که منظور از نبشی 40*40*4 این است که طول بال های آن 40 میلی متر و ضخامت بال های آن 4 میلی متر است .

 

سنجش وزن تقریبی نبشی فولاد

وزن تقریبی نبشی فولاد را از فرمول (اندازه بال نبشی * طول نبشی * ضخامت نبشی * ۷۸۵۰ * ۲) محاسبه می کنند . البته لازم به ذکر است در فرمول فوق واحد اندازه بال , طول و ضخامت نبشی بر حسب متر می باشد و وزن محاسبه شده با این روش بر حسب کیلوگرم است.

نبشی در بازار ایران

نبشی هایی که در بازار ایران موجود است هم از تولیدات داخلی می باشد و هم به مقدار فراوان از کشورهایی چون روسیه و اکراین وارد می شود. نبشی ها از سایز ۲ تا ۲۰ دربازار موجود می باشند.