نبشی پروفیل نبشی انواع نبشی کاربرد نبشی ها آهن نت نبشی چیست

نبشی را می‌توان یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی در ساخت و ساز سازه‌های اساسی و زیربنای مهم‌ترین تجهیزات نیازمند آهن دانست. با این حال نبشی‌های فلزی در مقایسه با اشکال سنگین بخش لبه‌دار مثل تیرآهن مورد توجه نیستند. ولیکن برای اتصال بین تیر و ستون از نبشی به عنوان پشت بند یا سفت کننده (استیفنر) استفاده می‌گردد که این کاربری می‌تواند از نوع پیچی و یا جوشی باشد.


نبشی چیست؟

نبشی که با نام پروفیل ال یا LNP هم شناخته می‌شود، در دسته پروفیل‌ها جای دارد و سطح مقطع آن به شکل دو ضلع عمود بر هم است. معادل کلمه نبشی به انگلیسی Angle bar بوده و به اختصار با حرف L نشان داده شده و یا به عبارتی با نام L bar خوانده می‌شوند. این مقطع فولادی در بازار با دو مشخصه اندازه بال‌ها و ضخامت شناخته می‌شوند. در همین راستا، نبشی‌هایی که دو ضلعشان با هم برابر هستند را نبشی بال مساوی می‌نامند.


نحوه تولید نبشی

اصولا این محصول در واحد های صنعتی به شیوه نورد گرم و در انواع نبشی فولادی، گالوانیزه، پی وی سی و آلومینیومی و… تولید می شود. همچنین شایان ذکر است که این مقاطع پروفیلی در بازار به دو صورت بال مساوی و بال نامساوی نیز وجود دارد. با این حال از لحاظ تولید به دو دسته کلی نبشی پرسی و نبشی فابریک تقسیم می‌گردند.


نبشی فابریک

نبشی که در تولید آن از فرآیند نورد گرم استفاده شود، نبشی فابریک نام می‌گیرد. این محصول با شکل دهی اسلب های گداخته تولید می‌گردد که دارای خواص مکانیکی متفاوتی نسبت به نبشی پرسی خواهد بود. به زبانی دیگر، نبشی فابریک از همان ابتدای فرآیند تولید به شکل نبشی از خط تولید خارج می‌شود.


نبشی پرسی

نبشی پرسی از یک ورق با طول ۶ متر تهیه می‌شود که آن را از وسط خم کرده و به آن شکل می‌دهند. بنابران ماهیت اولیه این مقطع از ورق فولادی می باشد.


کاربرد نبشی‌ها

این محصولات به دو صورت شاخه ای و لقمه (خرد) در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله کاربرد این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دکل انتقال نیرو

ماشین آلات صنعتی

ساخت ستون و خرپا

مهار دیوارهای سفالی

استفاده در بادبند و سازه های LSF

استفاده برای اتصالات ساده در سازه

استفاده از تیرچه نبشی در سقف های کرمیت

استفاده از نبشی لقمه در سازه های مرتبط با آسانسورها

همچنین از این محصولات با سایز ۵۰ تا ۱۵۰ میلی متر برای اتصال پل ها به ستون ها، تیرآهن‌ها به بیم‌های باربر، ستون‌ها به صفحات در فونداسیون استفاده می‌گردد.