آهن

تیرآهن ها مقاطعی پرکاربرد می باشند که آن ها را تقریبا در همه جای محیط اطراف خود به وفور دیده اید. این محصول به صورت مقاطعی بلند با دو بال متصل به جان تیر می باشد که نقش اصلی آن تحمل بار وزن های حاصل از سقف و دیگر سازه ها در ساختمان می باشد. این مقاطع به دلیل تفاوت در شکل ظاهری، سایز و وزن کاربردهای متفاوتی در ساخت و ساز دارند. این نکته را باید اضافه کرد که تفاوت در این ویژگی ها باعث تفاوت در قیمت تیرآهن و قیمت پروفیل می شود. همانگونه که گفته شد از این محصول در انواع مختلفی تولید می گردد و کاربری های متفاوتی دارد که در این مطلب به توضیح آن خواهیم پرداخت.

انواع تیرآهن ساختمانی براساس شکل ظاهری

  • تخت: همانطور که از نامش مشخص است این مقاطع صاف و تخت می باشند.
  • منحنی: این مقاطع به صورت مقاطعی منحنی شکل تولید می گردند. از این محصول اغلب در ساخت سازه هایی مانند پل که دارای انحنا می باشد مورد استفاده قرار می گیرد.
  • مخروطی شکل: مقاطع مخروطی شکل که از یک سر پهن و از سر دیگر باریک می شود. این نوع مقاطع را اکثرا در سقف سوله ها، سالن های ورزشی و یا کارخانجات دیده اید.
  • انواع تیرآهن براساس شکل بال ها
  • تیرآهن I : این نوع از مقاطع که به استاندارد آمریکائی شناخته می شود از محصولات مرغوب کارخانه ذوب آهن اصفهان می باشد و شکل ظاهری آن به صورت دو بال مساوی متصل به جان مقطع می باشد.
  • تیرآهن T : همانگونه که در حرف T مشخص است این مقطع دارای تنها یک بال متصل به یکی از دو سر مقطع می باشد. این محصول اغلب به عنوان تکیه گاه برای سقف ها کاربرد دارد.
  • ناودانی: این مقاطع نوعی پروفیل باز می باشند و با شکل ظاهری مشابه به حرف انگلیسی U با دو بال کوتاه ساخته می شوند.
  • تیرآهن H : این مقاطع که به تیرآهن هاش نیز معروف است دارای دو بال متصل به جان تیر است که اندازه این بال ها در اطراف بزرگتر از بال های مقاطع I می باشد.

https://www.ahannet.com

مزایای تیرآهن های فولادی

  • این مقاطع به دلیل ساختاری فولادی بسیار مقاوم و مستحکم بوده و به هیچ عنوان مورد حمله موریانه و یا جوندگان قرار نمی گیرد.
  • این محصول دارای خواص کششی می باشد و تا حد زیادی می تواند کشش را تحمل کند.
  • محصولی بسیار مقاوم در برابر آتش سوزی می باشد.
  • تیرآهن ها به دلیل ساختاری یکدست به عنوان ساپورترهای بسیار مستحکم در ساختمان ایفای نقش می کنند.

کاربرد تیرآهن در ساختمان

این محصولات فولادی مقاطع طویل و مستحکمی هستند که به صورت گسترده در صنعت ساختمان سازی به عنوان تکیه گاه در ساختمان های تجاری و مسکونی برای تحمل بار چهارچوب ها و سقف مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از آن می توان در ساخت بالابرها، پل ها، پایه های ماشین، اسکلت ساختمان و سقف ها استفاده کرد.

این مقاطع از آن جهت انتخاب بسیار خوبی برای استفاده در سقف و یا ستون ساختمان ها می باشد که به دلیل ساخته شدن از فولاد به هیچ وجه مورد حمله موجودات خورنده قرار نمی گیرد به علاوه در برابر آب و هوای سخت از خود مقاومت خوبی نشان می دهد.

این مقاطع از لحاظ جنس دارای دو نوع فولادی و آلومینیومی می باشد.

  1. آلومینیوم

آلومینیوم یکی از آلیاژهای پرکاربرد و در دسترس در علم مهندسی و مصارف ساختمانی می باشد در این گروه، آلیاژ آلومینیومی مطلوب است که دارای جرم، هدایت حرارتی و الکتریکی کم و بازتابندگی بالا باشد. این فلز پرکاربرد برای ساخت نبشی، تیرآهن، ناودانی، انواع پروفیل های توخالی، پروفیل های باز و بسته و ورق مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای استفاده از این فلز در ساخت این مقاطع وزن سبک که به کاهش هزینه های خرید و حمل و نقل کمک می کند، نارسانا بودن آن، مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی می باشد. محصولات آلومینیومی مانند لوله و ورق به آسانی قابلیت شکل پذیری و ماشین کاری داشته به علاوه به دلیل وزن سبک کار کردن با این محصولات به آسانی انجام می شود.

پروفیل های آلومینیوم اگرچه از لحاظ وزن سبک است ولی از استحکام بالا بوده و از مقاومت خوبی در برابر خوردگی برخوردار می باشد از همین رو در ساخت هواپیما، تانک ها، ساختمان سازی و... کاربرد دارد.

  1. فولادی

تیرآهن فولادی به شیوه نورد گرم و در انواع مختلف تیرآهن ، پروفیل ناودانی ، نبشی، ورق پروفیل های باز و بسته، پروفیل های توپر و توخالی تولید می شود. شیوه نورد گرم در ساخت این محصولات در دماهای بسیار بالا انجام می گیرد، که در نتیجه این دمای زیاد فولاد به راحتی شکل و فرم مورد نظر را به خود می گیرد.

واحدهای صنعتی که در ساخت این محصولات از شیوه نورد گرم استفاده می کنند پتانسیل تولید این مقاطع با ظرفیت بالا را دارند که همین عامل موجب کاهش قیمت پروفیل و تیرآهن شده است. پروفیل بیشتر در صنعت کشاورزی، خودرو سازی، ساخت و ساز و صنایع معدنی مورد استفاده قرار می گیرد.