قیمت ۱۳۰ دلاری سنگ‌‌‌آهن

 قیمت سنگ‌‌‌آهن دریایی وارداتی به چین بالاخره از مرز ۱۳۰دلار عبور کرد. به گفته فعالان این بازار، رشد تقاضا عامل اصلی این بهبود قیمتی بود و به این ترتیب پلتس بهای هر تن سنگ‌‌‌آهن عیار ۶۲درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را برای روز دوشنبه ۱۳مارس با ثبت رشد روزانه ۴/ ۲دلاری برابر ۱۳۲دلار و ۳۵سنت ارزیابی کرد. به گفته منابع پلتس، عمده تقاضا در این روز از سوی تجار بازار رقم خورد و واحدهای فولادی ترجیح دادند تنها براساس نیاز خود اقدام به خریداری سنگ‌‌‌آهن کنند.

برخی فعالان بازار آهن و فولاد در چین، از رشد قیمت در این بازار متعجب بودند؛ اما برخی دیگر بروز نشانه‌‌‌هایی مبنی بر بهبود تقاضا در بخش محصولات نهایی را عامل این افزایش قیمت ارزیابی کرده و به استمرار روند رو به رشد تقاضا و افزایش نرخ در بخش محصولات فولادی دل خوش کردند. به هر ترتیب انتظار می‌رود که با افزایش بهای محصولات فولادی در چین بر نرخ مواد اولیه مصرفی در این صنعت نیز افزوده شود.  پلتس، پریمیوم هر تن زغال متالورژیک استرالیا را نیز برای روز ابتدایی بازگشایی بازار در هفته جاری برابر ۳۶۳دلار به ازای هر تن فوب استرالیا ارزیابی کرد که این نرخ نسبت به بهای فروش آن در روز پایانی معاملات در هفته قبل یعنی جمعه دهم مارس تغییری نداشت. به گفته فعالان این بازار یکی از معادن بزرگ زغال در استرالیا در حال انعقاد قرارداد فروش محموله‌‌‌ای بزرگ از زغال متالورژیک بوده و در این شرایط اغلب فعالان این بازار ترجیح می‌دهند تا مشخص شدن نتیجه این معامله از خرید و فروش اجتناب کنند.

در شرایطی که معادن زغال استرالیا، فروش در محدوده ۳۵۵ تا ۳۶۰دلار را کف نرخ زغال ارزیابی می‌کنند، متقاضیان هندی و چینی خواهان کاهش به مراتب بیشتر قیمت‌ها هستند. به گفته یک تاجر هندی، محموله‌‌‌های متعدد زغال برای تحویل در ماه آوریل در دسترس است. در عین حال بازار هند با عرضه قابل‌توجه زغال آمریکا روبه‌روست. بنابراین فولادسازان هندی خواهان خرید زغال متالورژیک فوب استرالیا با نرخی در محدوده ۳۳۰ تا ۳۳۵دلار به ازای هر تن هستند. یک فولادساز هندی نیز در گفت‌‌‌وگو با منابع پلتس اذعان کرد که با توجه به وفور زغال متالورژیک آمریکا در بازار، آنها به زغال گران استرالیا نیاز ندارند.

پلتس، پریمیوم زغال متالورژیک استرالیا، تحویل بنادر چین را نیز برای روز دوشنبه ۱۳مارس بدون تغییر نرخ روزانه برابر ۳۴۱دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. به گفته یک تاجر چینی از ابتدای آوریل تعرفه واردات بر زغال وارداتی به چین وضع می‌شود. در این شرایط اکثر خریداران چینی محتاط هستند تا پس از اعمال تعرفه متضرر نشوند.  یکی از تاجران چینی نیز در گفت‌‌‌وگو با منابع پلتس گفت، فولادسازان چینی به خرید زغال‌‌‌سنگ استرالیا تمایل دارند؛ اما نرخ‌های فعلی این محصول برای آنها قابل پذیرش نیست. در این شرایط آنها خرید زغال با کیفیت پایین‌‌‌تر از مبدا روسیه، اندونزی و گامبیا و با نرخ پایین را به خرید زغال باکیفیت اما گران استرالیا ترجیح می‌دهند.