کاهش بهای زغال‌‌‌سنگ

فروکش کردن بحران گازی در جهان پس از جنگ اوکراین و روسیه به همراه کاهش مصرف زغال‌سنگ در دنیا موجب شده است که قیمت زغال‌سنگ در کانال نزولی قرار گیرد. با این‌‌‌حال امکان افزایش قیمت‌ها به دلیل رشد تقاضا در چین وجود دارد. برخی تحلیلگران معتقدند که افزایش قیمت‌ها یا تداوم کاهش بهای زغال‌سنگ به آینده اقتصاد و میزان بهبود رشد این کشور بستگی دارد.


کانی سیاه در کف قیمتی یکساله

بهای زغال‌سنگ همچنان در کف قیمتی دوساله خود قرار دارد. ظهور نشانه‌‌‌هایی مبنی بر کاهش مصرف زغال‌سنگ به‌‌‌دلیل افت بهای گاز طبیعی و نفت سبب شد تا قیمت زغال‌سنگ طی دوماه اخیر حدود ۲۰۰دلار به ازای هر تن افت را تجربه کند. روز گذشته بهای زغال‌سنگ به ‍۱۸۷دلار به‌ازای هر تن رسید و بازده منفی هفتگی ۱۰‌درصد را به ثبت رساند. همچنین بهای این کالا نسبت به اوایل سپتامبر که رکورد قیمتی خود را شکست، بیش از ۶۰‌درصد کاهش پیدا کرده است. زمستان معتدل در ایالات‌متحده و اروپا به همراه افت محسوس قیمت گاز طبیعی موجب شده است تا وابستگی به مصرف زغال‌سنگ برای تولید برق در دنیا کاهش پیدا کند.

آمارهای موسسه مطالعاتی Kpler نشان می‌دهد که واردات زغال‌سنگ به اروپا در ماه ژانویه حدود ۳۰‌درصد کمتر از میزان واردات در مدت مشابه سال میلادی گذشته بوده است. این میزان واردات همچنین نسبت به دسامبر ۲۰۲۲ حدود ۲۳‌درصد کاهش یافته است. با این‌‌‌حال اختلال در سمت عرضه ممکن است به‌‌‌طور جزئی موجب افزایش قیمت‌ها شود. محموله زغال‌سنگ صادراتی از استرالیا، دومین صادرکننده زغال‌سنگ دنیا، به‌‌‌دلیل بارش شدید باران در محدوده معادن زغال‌سنگ این کشور در کوین‌آیلند و والز جنوبی موجب اختلال در عرضه شده است.

روند افت قیمتی زغال‌سنگ پس از تعطیلات سال نو در چین پررنگ‌‌‌تر شده است که از وجود ذهنیت نزولی در بازار خبر می‌دهد؛ چرا که بهبود اقتصادی چین پس از خروج این کشور از قرنطینه به اندازه‌‌‌ای که پیش‌بینی می‌‌‌شد قوی نبوده است. در واقع درست است که فعالیت صنعتی رشد داشته؛ اما آهنگ رشد به اندازه‌‌‌ای سریع نبوده است که بتواند موجب جذب فزاینده ذخایر و مواد اولیه از جمله زغال‌سنگ شود. همچنین افزایش تولید زغال‌سنگ از سوی دولت چین برای جلوگیری از تکرار کمبود انرژی موجب شده است که ذخایر در برخی از بنادر مهم این کشور به بالاترین سطح خود برسد. بررسی اخبار محلی نشان می‌دهد که برخی از اپراتورهای بندری از فروشندگان خواسته‌‌‌اند که محصولات خود را با تخفیف بیشتر بفروشند تا کاهش قیمت تسریع شود.

همچنین بررسی آمارها نشان می‌دهد که تولید زغال‌سنگ محلی در این کشور رکورد زده است. پکن اوایل ماه فوریه اعلام کرد که قصد دارد به معادن زغال‌سنگی که در نزدیکی پایگاه‌‌‌های عظیم تجدید‌پذیر ساخته‌‌‌ شده‌‌‌اند یارانه بدهد تا از آن به‌عنوان تسهیلات پشتیبان در انتقال انرژی با افزایش متناوب انرژی خورشیدی و بادی استفاده کنند.  برخی تحلیلگران معتقدند که چشم‌انداز قیمت زغال‌سنگ حرارتی به میزان سرعت بهبود اقتصاد در جهان، به‌‌‌خصوص در چین بستگی دارد. با وجود اینکه بررسی بسیاری از تحلیل‌‌‌ها نشان می‌دهد که مصرف زغال‌سنگ روند نزولی را در پیش گرفته است، اما نشانه‌‌‌هایی از تقویت تولید صنعتی نیز مشاهده می‌شود. دوشنبه هفته گذشته شورای برق چین اعلام کرد، تولید برق نیروگاه‌‌‌هایی که با زغال‌سنگ کار می‌کنند در هفته منتهی به ۹فوریه نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۸‌درصد افزایش یافته است. همچنین در مقایسه با اواسط ماه میلادی جاری این نیرو‌‌‌گاه‌‌‌ها به‌طور متوسط روزانه ۱۸‌درصد زغال‌سنگ بیشتری مصرف می‌کنند.

بررسی آمارها نشان می‌دهد که واردات زغال‌سنگ آلمان طی سال گذشته در سطح ۴۴میلیون تن قرار گرفت که حدود ۸‌درصد بیشتر از میزان واردات این محصول در سال ۲۰۲۱ بود. دلیل این افزایش، توقف واردات گاز از روسیه بر اثر افزایش تنش‌‌‌ها بین غرب و این کشور بوده است. همچنین داده‌‌‌ها نشان می‌دهد که واردات محموله‌‌‌های زغال‌سنگ به آلمان طی سال میلادی جاری به‌‌‌دلیل تحریم‌‌‌های اعمال‌شده بر روسیه حدود ۳۷‌درصد نسبت به مدت مشابه کاهش داشته است. از طرفی داده‌‌‌ها نشان می‌دهد که ایالات‌متحده سال گذشته صادرات زغال‌سنگ به آلمان را با ۳۲‌درصد افزایش به ۴/ ۹میلیون تن رسانده است. کلمبیا، استرالیا و آفریقای جنوبی نیز به‌ترتیب در رده‌‌‌های بعدی صادرکنندگان زغال‌سنگ به این کشور قرار دارند. نیروگاه‌‌‌های تولید برق در آلمان طی سال گذشته برای کاهش مصرف گاز طبیعی مصرف زغال‌سنگ را افزایش داده‌‌‌ و به‌رغم انتشار بالای دی‌اکسید کربن از آن پشتیبانی کردند.